#440 na kioscima

L eyes.jpeg


17.6.2004.

Luther Blisset  

Kako postati kultni umjetnik

Postati nouveau je lako – zasigurno ne zahtijeva nikakav talent. Evo kako to u činiti

tema broja

Suvremena je umjetnost svjesna da je ona novi rock'n'roll. Uspješni mladi britanski umjetnici poput Damiena Hirsta pojavljuju se svuda – od društvenih tra čerskih rubrika do reportaža u magazinima. Dakle, ako voliš posjećivati ekskluzivna društvena okupljanja i voziti se u limuzini, zašto ne bi okušao sreću u kulturalnom terorizmu? Postati nouveau je lako. Zasigurno ne zahtijeva nikakav talent. Evo kako to u činiti.

1. Prepoznatljivost : Tvoj imidž je ono što prodaje proizvod. Radi se o temeljnom zaštitnom znaku. Gilbert i George su poznati kao umjetnici koji nose poslovna odjela. Kreiraj vizualni izgled i čvrsto ga se drži.

2. Plagiranje : Originalnost je za gubitnike. Ne gubi vrijeme na istraživanje i razvijanje novih ideja – pusti da drugi to rade za tebe. Slavni umjetnici su nadahnuti svojim manje uspješnim kolegama, onima koji skapavaju od gladi u potkrovljima. Neimaština je možda majka inventivnosti, ali nema smisla gladovati kad možeš osigurati obroke u skupim restoranima zahvaljuju ći kulturalnoj krađi. Cindy Sherman je slavna po svojim fotografskim verzijama starih majstora.

3. Golotinja : Bivši burzovni mešetar koji je postao umjetni čka super-zvijezda Jeff Koons oženio je talijansku porno-kraljicu Cicciolinu i koristio je kao model za svoje radove. Svakoga zanima seks, zato su cice i stražnjice omiljeni motivi velikih umjetnika. Zato nemoj tratiti vrijeme na “duboke” teme. Sve što je otrcano može biti korisno kultnim umjetnicima. Budući da nemaju nikakva iskustva o životu na ulici, bogate pokrovitelje umjetnosti uvijek privla če dekadentni, degradirani i izopačeni sadržaji. Izaberi teme koje se smatraju tabuima.

4. Egoizam : Ako ne vjeruješ u sebe, ne će ni nitko drugi. Moraš tvrditi da je tvoj rad ekstravagantan. Napravi pomutnju, tada će i profesionalni kritičari posumnjati u vlastitu sposobnost ispravnog prosuđivanja vrijednosti onoga što radiš. Moderna umjetnost je poput cara bez ruha – dok god njezine neosnovane tvrdnje o dostupnosti višim sferama iskustva ostaju neosporene, bogati i lakovjerni nastavit će ulagati svoj novac u preparirane morske pse i kuće ispunjene betonom.

5. Publicitet : Najuspješniji umjetnici zapo činju svoje karijere hvaleći vlastiti rad pod različitim pseudonimima. Hvalospjevi tog tipa rijetko ulaze u državne novine, ali pune rubrike s pismima u opskurnim umjetničkim časopisima. Dok postaješ sve uspje šniji, tek će puki financijski utjecaj natjerati kritičare da obrate pozornost na tvoj rad. Skupo opremljeni katalog uz nedavnu izložbu Chaos II. skandinavskog umjetnika Jorgena Thorsena bio je pun pretjeranih pohvala kriti čara. Zapravo, za cjelokupan tekst kataloga, uključujući i esej pod naslovom Slike Jorgena Thorsena prkose zakonima gravitacije , bio je odgovoran sam Thorsen.

6. Ovisnost : Heroin, kokain i druge teške droge ni na koji na čin ne pomažu kreativnom procesu, ali javnost voli vjerovati da “genij” nema kontrolu nad svojim kreativnim izljevima. Stoga je neophodno njegovati predodžbu o ovisnosti a da zaista ne postanete ovisnikom. Možete koristiti sve vrste varki, od toga da istetovirate ubode igle po rukama do toga da izlijete galone viskija u umivaonik, a potom razbacate prazne boce po vašem studiju.

7. Nahuškaj mlade protiv starih : Ljubitelji umjetnosti uglavnom su stari i bogati ljudi: ako ih javno kritiziraš, obasut će te novcem i darovima. Tvoje pogrdne riječi hrane njihovu iluziju da je moguće kupiti sudjelovanje u kulturi mladih i modernih. U svakom slučaju, budi siguran da znaš pravilno držati vilicu i nož . Moraš se nastojati ponašati što pristojnije kada provodiš vikend na obiteljskom skupu važnih pokrovitelja. Muzeji su skupljali djela futurista baš zato što je Marinetti, vo đa tog pokreta, napisao da će futurizam “uniš titi muzeje, knjižnice, akademije svih vrsta”.

8. Nemojte prljati ruke : Andy Warhol, najuspješniji umjetnik poslijeratnog razdoblja, imao je golemu svitu pomo ćnika koji su mu pomagali ublažiti jednoličnost kreativnog procesa. Dakle, platite nekom drugom da obavi vaš posao. Uspješan umjetnik je profesionalac iz srednje klase, a ne zanatlija. Kultnog umjetnika zanima samo konačni ishod.

9. Bogato se oženi : Postoje dvije vrste kapitala: financijski i kulturalni; kultni umjetnik želi oba. Uspješni umjetnik rabi staru maksimu da budale lako troše svoj novac. Prodaja umjetni čkog djela je jednokratna transakcija. Ako je netko tko je bogat dovoljno nepromišljen da se vjenča s tobom, mo žeš ga natjerati da plati preveliku cijenu za svoju lakoumnost. Engleski slikar Ralph Rumney bio je senzacija kasnih pedesetih. Nakon što je ženidbom ušao u superbogatu obitelj ljubitelja umjetnosti Guggenheim, za njega je slikanje postalo nešto poput hobija.

10. Smrt: Za velike umjetnike op ćenito se misli da su besmrtni. Ipak, ako vrijednost vaš eg rada iznenada padne, tada je često smrt najpametniji potez u karijeri. Simulirati samoubojstvo i potom nestati relativno je bezbolno; učiniti to doista – zahtijeva neku vrstu angažmana koji razotkriva da je vaša asimilacija u visoko društvo ( haute-bourgeoise ) u najboljem slu čaju djelomič na. Od djela kultnog umjetnika, a ne od samog umjetnika, o čekuje se da bude vulgarno. Njujorški umjetnik Jean-Michel Basquiat bio je velika zvijezda sredinom osamdesetih; kada je sve krenulo nizbrdo, ubio se i retrospektivna izložba njegovih slika isti je čas postavljena u prestižnoj Serpentine Gallery u Kensington Goreu.

S engleskoga prevela Sanja Kovačević.

Luther Blissett, Ten-point fuide to being a cult artist, u Stewart Home , ur . Mind Invaders, Serpent's Tail, 1997

preuzmi
pdf