#440 na kioscima

23.2.2016.

Sebastian A. Kukavica  

na samrti, čovjek slon preživjelima prepričava povijest zapadne civilizacije

Dobitnik nagrade Na vrh jezika za 2015. godinu je Sebastian Antonio Kukavica!


iz mog sna je proizišao postmodernizam

 

"Samo tamo gdje je pathos Novoga prisutan i gdje je osjećaj novosti povezan s idejom slobode možemo govoriti o revoluciji."

Hannah Arendt: O revoluciji

 

revolucija se može proglasiti uspješnom samo ako je stvorila vlastiti kalendar vlastito vrijeme revolucijom započinje nulta godina mjeseci bivaju preimenovani vrši se inventura dana i tjedana nedopustivo je da veljača svako toliko mijenja broj dana zato umjesto mehaničkih ura predlažem računanje vremena u čvorovima mornari neka čuvaju gradske ure jer prognoze više nisu potrebne dovoljno je poslati tek nekoliko jedriličara ususret vjetru u gradu neće biti satova već će se iz rupa u tornjevima spuštati pletenice plave bijele i crvene dodirivanjem čvorova otkrit ćete koliko je sati samo pletenice po zidovima po muzeju supružnika ceausescu u temišvaru po secesijskim fasadama po krovovima prenoćišta po tvornici turbina po budimu i pešti po brodogradilištima vise kao poginuli kaskaderi ili preljubnički lokoti izvješeni po mostovima građani moji dragi džepne satove pretvorite u burmutice više će vam koristiti računajte dane na čvorovima kose prhut je sekunda a razdjeljak je polnoćka prebrojavajte svoje posljednje čvorove jer ubrzo ćemo vas utamničiti u kavezu veljače i to za prijestupne godine veljača će biti vaš logor dat ćemo vam samo trinaest krunica ne kako biste molili i bilježili se za spas duše već kako biste pod prstima osjetili da ste ništa između dva čvora jedna era koju valja prevladati u skladu s filozofijom povijesti vidjela sam giljotine dok su ih iznosili na sunce vezivat ćemo vezice na cipelama pred vašim očima a vama ćemo uskratiti pravo na suicid iznosili su ih zajedno sa cjepanicama i hoklicama svi ćemo nositi leptir mašne i žaliti se na zatezanje u grlu a vi ćete pregorjeti od zavisti za slasnom smrću u vratu pred tvornice turbina su ih iznosili i da budem iskrena činilo mi se kao da je proljetna rasprodaja među svim tim polovnim klavirima i hoklicama progres je mrtav nikakve sinteze ni edeni ni carstva slobode ne vrijede više sve same obmane zaspala sam između stubišta između kraljevskog perivoja u kojem sam je znala susretati i osunčanih ćelija bastille mašite zatvorenicima spavala sam između starog režima i revolucije mašite starom režimu iz mojeg je sna proistekao čitav postmodernizam jer da sam bila budna svjedočila bih rađanju novoga pojam revolucije kao zbivanja bi mi bio jasan ali ja sam ostala u nekom svom zasebnom vremenu u kojem nema novoga ni nadvladavanja niti ičeg apsolutnog zato volim reći da sam stvorila postmodernizam jer je osnova postmodernog stanja post-historičnost (Vattimo, 2000) a ja sam jer me je malo boljela glava prespavala ključno zbivanje moderne jer stubište je udoban krevetac no bez obzira na to na kraju su joj obrubili glavu to znam iz knjiga nisi je razlikovao od cvjetača u perivoju bitno da sam vidjela markiza de sadea kako mi maše s prozora tamnice ostavio sam majku samu uz pećnicu nadam se da neće zapaliti kuću palikuće smiju biti samo futuristi samo mi moja djevojka i ja puno se čvoraka okuplja oko bijelog trijema čekajući majku da izađe iz tjeskobe ona žvače barbiturate s otvorenim ustima kako bi privukla pokoju zalutalu pticu kako bi je netko napokon nakon niza godina poljubio makar i kljunom jer i ugriz se računa kao poljubac kazala je ona dok si je vlastitom zubnom protezom ranjavala obraze bitno je ostavljati tragove to uostalom i čini monument monumentom a što je drugo monument nego prisjećanje ili preciznije prizivanje u sjećanje podsjećanje na ugrize protezom i vrapčje poljupce predočavam svojoj zaručnici jato čvoraka koji se strmoglavljuju u njezina usta omamljeni barbituratima ali izgleda da je ona ponovno zaspala ah tako vam je to ona mi spava na ramenu i njezino tijelo mi je prepušteno a opet ne mogu se u ništa upustiti jer me proganja pomisao na to hoće li majka neoprezno spaliti kuću pri svakom snošaju vidim ptice kako se okupljaju na njezinim ustima revolucija vam je poput čvora na konopcu kojeg slijepac koristi za ravnalo sve silnice povijesti svežu se u jednu krupnu točku jedan sitni tumor vremena i taj čvor postaje nulta točka od koje se počinje računati vrijeme prvi siječanj slobode

 

 

rumunjski novi val

 

rumunjski novi val započeo je u jednoj provincijskoj školskoj učionici s jeftinim zavjesama učionica je pretvorena u improviziranu sudnicu sudski autoriteti su sjedili u školskoj klupi uz prozore a supružnici ceausescu su u teškim zimskim bundama bili zgroženi estetikom sudnice prvo su ih izvukli iz sitnog tenka proveli kroz provincijski grad potom su ih doveli u ovu učionicu s jeftinim zavjesama a kako bi farsa bila zaokružena jedan kamerman je snimao kronologiju njihova pada i to na kakav način kamerom iz ruke aljkavo neprofesionalno snimajući sve u jednom kadru sirovo neuljepšano naglo bi zumirao optuženike pa bi se njihova lica zamutila spojila s jeftinim zavjesama dakle upravo u tom trenutku stvarao se novi val jer je prijenos njihova pada bio praćen uživo na televiziji a po prvi put se nakon desetljeća cenzure zbilja događala na televiziji u jednom mučnom drhtavom kadru nije bilo stilizacija s partijskih kongresa statične kamere montaže na sovjetski način aluzivnih simbola metafora zato mungiu ističe da su njegovi filmovi anti-metaforični jer je metafora bila osnovna stilska figura iz doba cenzure bila je to autoritativna metafora svi su je morali tumačiti na isti način ako vidite djevojku koja porađa dijete u seoskom krevetu i ako se djetetu nadjene ime aurora onda je jasno na koji način morate interpretirati metaforu to je bila prava moć diktature da čak i preneseno značenje svi shvate na jedan način i nikako drugačije ali u improviziranoj sudnici događalo se nešto drugačije isti čovjek koji je izgradio megalomansku palaču naroda sada je sjedio u školskoj klupi prvi put je jedan diktator do tolike mjere ponižen jer se na televiziji uživo moglo pratiti njegovo strijeljanje a kamermanu nije promakla ni rječica krvi koja se širila prema njegovim čizmama otad nadalje diktatori se klasificiraju po mediju na kojem je njihov pad snimljen ceausescu je diktator iz doba kazeta gadafi je diktator iz doba mobitela tako se zbila revolucija u rumunjskoj otpočetka je to bila jedna melankolična revolucija kao i svaka druga koja se podiže u prosincu srpanjske revolucije mogu se zanositi parolama o bratstvu slobodi tržištu napretku humanizmu ali one prosinačke ostaju suštinski pesimistične rumunjski novi val proizlazi iz kontrasta palače naroda i improvizirane sudnice skupocjenih bundi i jeftinih zavjesa nastaje iz spoznaje da su ti kontrasti najavili tranziciju: to zlatno doba

 

 

futurizam

 

"Umjetnost doista ne može biti ništa drugo osim nasilja, surovosti i nepravde."

Filippo Tommaso Marinetti: Futuristički manifest

 

marinetti je smatrao da građanin nema pravo na miran san iako mu to jamči društveni ugovor kojeg je potpisao istom onom penkalom kojom je ispisao hiljade čekova i prijetnji smrću pravo umjetničko djelo je razbiti prozor apoteke ili nasumično pucati po masi kaže nadrealist avangardna estetika mora postati nova etika navodno je kazao majakovski dok je usklađivao marširanje vojnika sa ritmom svojih moskovskih stihova kada slikam balkon u koji prodire buka ulice maštam o čoporu divlje djece koja razbija vrata i navire u stan starog hebreja navodno je kazao boccioni a pippo rizzo je očaran raskoljnikovom rado slikao muškarce koji nose sjekire gotovo homoerotski prikazujući njihove sjekire kao lampe koje obasjavaju novo pišući pismo podrške jednom neuspjelom zadarskom futurističkom časopisu marinetti ističe da se futurizam poziva na načelo amor fati time se filozofski legitimira predstavljajući se kao pokret koji se nalazi na strani iracionalnog na strani neobuzdane strasti i života dosta nam je građanskog pamćenja svih tih penkala koje vode računovodstvo dugova jer mi tražimo zaborav vrišti bataille stvorite novu ekonomiju zaborava koja diskretno zaboravlja kamate stare norveške ledenjake išarajte grafitima a po rokoko stolovima za biljar ostavljajte mokre krigle recite nadležnom kustosu da je krigla vaš šestar polucija je isto tako umjetnički čin kaže hans arp pa zar ne vidite da taj dadaizam sperme ima oblik amebe a ima li ičeg svetijeg od portreta amebe vratimo se nietzscheovom svitanju: zaboravljivost je ionako odlika velikih duhova kod njih nema mjere ukoliko ih uvrijedite oni će vas dati raščetvoriti ukoliko ih impresionira vaša fizička sprema oni će vas pomilovati darivati naušnicama svojih priležnica sjećate li se kako je jedan avijatičar iscrtao mussolinijev portret na nebu to je bio futurist drugi sportski avion mu je poslužio kao kist a dim motora kao trag ugljena cijela italija bila mu je pozornica seljanke su po prvi put svjedočile slikarskoj izložbi usred svojih škrtih vrtova ograđene gromačama i lozom zurile su u nebo i pomno pratile izmjene tog kvadratnog lica i kako tada ne voljeti fašizam kažu te seljanke s rupcem na glavi kako ga ne voljeti kada je nebo pretvorio u atelje otvorio vrata muzeja džabe za raju zato nije ni čudo što mnogi danas u svojim podrumima piju šljivovicu i prisjećaju se tih vremena kad je umjetnost bila besplatna i kada je bilo dovoljno pogledati fovizam neba da bi se osjetilo ispunjenim odnosno silovanim to je ionako isto svibanjsko nebo je bilo toliko izranjavano da nas je dva tjedna duceov portret nadgledao odozgo iščezavajući polagano kao lice proroka s torinskog platna

 

Sebastian A. Kukavica (Rijeka, 1992.) studira politologiju na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu. Dobitnik je nagrade Drago Gervais, koju dodjeljuje Grad Rijeka za najbolje neobjavljeno književno djelo svih vrsta, za zbirku pjesama u prozi nakon povlačenja mora na kopnu će ostati samo dvodihalice i bunkeri envera hoxhe koja treba biti objavljena tijekom ove godine, te nagrade Tea Benčić Rimay, koja se dodjeljuje za najbolju neobjavljenu zbirku pjesama u prozi, za zbirku Aleatorika disanja koja je objavljena 2015. Dobitnik je treće nagrade Stjepko Težak na natječaju za najbolju kratku priču 2015. Objavio je dva romana: Prepeličji palindrom i Ponoćni zaziv muze, a kratke priče objavljivao je u raznim časopisima: Zarez, Avlija, Književna rijeka itd. Autor je dva kratkometražna filma koji su prikazani u službenoj konkurenciji Filmske revije mladeži u Karlovcu

preuzmi
pdf