#440 na kioscima

3.7.2013.

Jelena Ostojić  

Najave


Ništa tvornica, samo muzej

Napušteni prostori tvornica diljem Hrvatske funkcioniraju ponajprije kao spomenici nekog vremena u kojem se nešto i proizvodilo u ovoj zemlji. Danas su u njima u najboljem slučaju smještena kulturna događanja, no nerijetko su njihove atraktivne lokacije iskorištene ili su u planu za izgradnju elitnih poslovno-stambenih prostora, što je nimalo suptilan pokazatelj smjera u koje idu današnja društva. No, dokidanje proizvodnje i gentrifikacija je samo asocijacija na izložbu fotografija napuštenih prostora koja se održava u prostoru riječke Molekule do 28. lipnja. Izložba je proizašla iz fotografske ekspedicije u okviru koje je osam mladih fotografa iz Rijeke i Berlina početkom svibnja istraživalo napuštene zgrade u Rijeci: Industrijski kompleks Rikard Benčić, Tvornica papira Hartera, Teatro Fenice, noćni klub Opera, Vodovodna ulica, bazen na Školjiću te mlinovi na Rječini. Autori ovih fotografija su Mario Pućić, Marin Mešter, Marina Jončić, Stephan Bögel, Sibylle Hössler, Ivan Vranjić, Elena Capra i Jakob Ganslmeier, a kustosica je Lea Čeč. U četvrtak, 20. lipnja, u 18 sati u sklopu izložbe bit će prikazan i dokumentarac Rikard Benčić, naprimjer, priča o zgradi u Rijeci s kraja 19. stoljeća koja je bila dio industrijskog kompleksa Šećerane, zatim Tvornice duhana pa Tvornice Rikard Benčić, koja će uskoro, nakon godina zapuštenosti, prenamjenom i restauracijskim zahvatima postati novi muzej moderne i suvremene umjetnosti. Film prikazuje razdoblje postsocijalističke tranzicije u državi i u gradu Rijeci kroz niz emotivnih priča radnica i radnika koji su proveli veliki dio svojeg života radeći u bivšoj tvornici, njihova sjećanja o vremenu progresa, drugarstva, jednakosti i blagostanja koje je završilo u vrtlogu rata, nacionalne podobnosti, pada radničkog pokreta…

U srijedu, 26. lipnja, u 19 sati organiziran je i razgovor s riječkim autorom Velidom Đekićem, stručnjakom za riječka pitanja koji će govoriti o tome što se nekad krilo iza zidova napuštenih zgrada. Izložba se seli u Zagreb gdje će se moći pogledati od 3. do 13. srpnja, a potom i u Berlin od 16. do 26. kolovoza.

(Post)moderni neredi

Promišljanja odnosa moderne i suvremenih pokušaja postuliranja postmodernizma često su se sažimala u sukobu dvije misli nerijetko obilježene kao ključne za ovu problematiku, ona Fredrica Jamesona o prohujaloj epohi te Habermasovo stajalište o moderni kao nedovršenom projektu. Razmimoilaženje ovih dvaju promišljanja nerijetko je prikazivano i kao sukob marksističkog poimanja postmoderne u opreci spram liberalnih, socioloških konceptualizacija koje su bile nedostatne da se pojmi kako je moderna povijest utemeljena u strukturnim odrednicama kapitala.

“Što ako upravo zaključivanje moderne – kao epohe čiji su društveni odnosi istovremeni s kapitalizmom – preostaje kao jedan nedovršeni projekt? Unutar Jamesonovih razmatranja stoji da su kapitalizam i moderna međusobno izmjenjive kategorije i da je postmoderna period društvene i političke povijesti koji odgovara kasnom kapitalizmu. Jer čini se kao da je za Jamesona moderna završila iako kapitalizam nastavlja trajati, premda i on sam pretpostavlja da je kategorija moderne definirana u strukturnom identitetu s kapitalizmom. Ukoliko naprosto kategoriju postmoderne zamijenimo onom kasne moderne, mogli bismo izbjeći inkonheretnost u koju Jamesonova promišljanja upadaju kada nezgodno povezuju jedno doba (nakon moderne) s drugim dobom (kasnog kapitalizma). Što taj naš terminološki iskorak obećava jest nova historijska perspektiva u kojoj kraj moderne više nije strukturni fait accompli već jedan revolucionarni zadatak, utoliko što je povijest moderne povijest kapitala, i obratno - povijest koja mora doći kraju, iako to još nije.”

O takvom pristupu moderni i problemskom polju koje on otvara razgovarat će se u subotu i nedjelju, 22. i 23. lipnja, u sklopu simpozija pod nazivom “Moderna, na kraju krajeva” u net.kulturnom klubu MaMa. Na simpoziju sudjeluju Peter Hallward, Alexi Kukuljevic, Evan Calder Williams, Victoria Brooks i Nathan Brown. Skup je istraživačkog karaktera, kako u uže filozofskoj, ali i u estetičkoj i političko-teorijskoj domeni.

Dobro došli - bolje vas našli

“Dobrodošli u Hotel EUROpa” parola je šestog Pulskog foruma – Festivala Kazališta potlačenog koji će se održati u Puli od 20. do 28. lipnja u Istarskom narodnom kazalištu Gradskom kazalištu Pula, Gradskoj knjižnici i čitaonici Pula i Kinu Valli. Ususret 1. srpnju i ulasku Hrvatske u Europsku uniju tema festivala vrti se oko toga je li Europa pred vratima ili je Hrvatska pred vratima Europe. Kroz radionice, predavanja i predstave obrađuju se aktualne društvene teme, a program nastoji upoznati posjetitelje s metodologijom Kazališta potlačenog te ukazati na raznovrsne praktične primjene te metode. Pulski forum dio je 18. Međunarodnog kazališnog festivala mladih i jedini festival u Hrvatskoj posvećen kazalištu Augusta Boala.

U sklopu programa bit će predstavljeni programi Međunarodnog projekta FRATT (Kazalištem protiv rasizma), Međunarodnog projekta TOgether (Europski program kvalifikacije u Kazalištu potlačenog), Umjetničke rezidencije AMI AFRO (iskustvo Grupe Kazališta potlačenog Lisabon s mladima afričkog porijekla), projekta “Učimo zajedno, rastemo zajedno” Hrvatskog centra za dramski odgoj (Odgojna drama i kazalište kao sredstvo poticanja inkluzije Roma) te Subversive Festivala. Osim ovih predstavljanja održat će se i nekoliko radionica te predstave Hotel EUROpa međunarodnog ansambla, Pallapupas (Španjolska), Active Inquiry (Škotska), Krila (Italija), Madalenas Berlin (Njemačka) te MARTE (Hrvatska).

Raspjevano u ljeto

Godišnja turneja The National u sklopu koje će obići sedam europskih gradova neće zaobići Zagreb. Bend će se tri godine nakon što je nastupio u Boćarskom domu vratiti ponovo u Zagreb 2. srpnja i koncert ovog puta održati na zagrebačkoj Šalati. No, to nisu jedini posjeti ovog nekad malog i nezavisnog američkog benda – naime, sastav je nastupio u zagrebačkom klubu KSET u sklopu svoje prve europske turneje pred samo osamdesetak ljudi, što je tada bio jedan od posjećenijih koncerata. Netom prije početka ove turneje, izašao je i njihov novi album pod nazivom Trouble will find me. Osim novog albuma, film o The National pod nazivom Mistaken for Strangers premijerno je prikazan na ovogodišnjem Tribeca Film Festivalu.

preuzmi
pdf