#440 na kioscima

17.6.2004.

Luther Blisset  

Nitko se ne usuđuje nazvati to nihilizmom

Plagiranje štedi vrijeme i napor, poboljšava rezultate i pokazuje poprili čnu inicijativu plagijatora. Kao revolucionarno sredstvo, idealno odgovara zahtjevima našeg vremena

tema broja

Neoisti čku estetiku obilježava plagijatorska djelatnost i korištenje kolektivnih pseudonima. Plagiranje je sredstvo kojim se napada privatno vlasni štvo, dok je to što svi članovi neoističke mreže preuzimanju ime Luther Blissett osnova žestoke borbe ovog pokreta protiv kapitalizma.

Prisje ćajući se na trenutak kasnog šesnaestog stoljeća, pronalazimo da su dramski pisci poput Sheakspearea i Marlowea često plagirali zaplete i ideje ranijih pisaca. U tome plagijatorskom aspektu elizabetinske drame možemo razabrati razvijeni oblik protomodernizma.

Plagiranjem se posebno dobro koristio Lautreamont. Slično tomu, djela Williama Burroughsa bitno ovise o plagiranju, kako s obzirom na sadržaj tako i s obzirom na stil. Plagiranje je osobito uoč ljivo u djelima Tzare i Artauda.

Velika prednost plagiranja kao književne metode jest to da ona otklanja potrebu za talentom ili velikom marljivosti. Sve što zapravo trebate u činiti jest izabrati ono što želite plagirati. Entuzijastični početnici mogli bi izabrati za početak plagiranje ovog eseja. Tvrdokorni bi nihilist mogao izabrati doslovno ga plagirati, dok oni pojedinci koji djeluju u zabludi da su malo viš e naklonjeni umjetnosti možda odlu če promijeniti tu i tamo pokoju riječ, ili čak razmjestiti odlomke!

Ne bi trebalo zaboraviti da je plagiranje jedna vrlo kreativna vježba i da se svakim činom plagiranja unosi novi smisao u plagijat. Nažalost, to ne mijenja činjenicu da su kapitalistič ke sile koje kontroliraju zapadnja čku kulturu proglasile plagiranje modernih tekstova ilegalnim. Ipak, ne dopustite da vas to omete u plagiranju suvremenih djela. Nekoliko razboritih mjera predostrožnosti će vas spasiti od krivičnog gonjenja. Osnovno pravilo za izbjegavanje kršenja autorskih prava je preuzimanje osnovne ideje i duha teksta, a da se on ne plagira od riječi do riječi. Najbolji primjer toga bila bi Orwellova 1984. , koja je izravni prijepis Zamjatinova romana Mi . Svatko tko se imalo ozbiljno zanima za neoplagiranje trebao bi provesti malo vremena uspore đujući ta dva teksta.

U sferi pop-glazbe, dobar primjer neoplagiranja je način na koji je slijed akorda iz pjesme Louie Louie preuzet i spojen s rije čima pjesme Wild Thing . To je najbolji primjer plagiranja, lišen pozitivnih čimbenika poput vješte promjene konteksta.

Ukratko, plagiranje štedi vrijeme i napor, poboljšava rezultate i pokazuje popriličnu inicijativu plagijatora. Kao revolucionarno sredstvo, idealno odgovara zahtjevima našeg vremena.

S engleskoga prevela Lada Furlan.

Luther Blissett, Non dare to call it nihilism, u Stewart Home, ur . Mind Invaders, Serpent's Tail, 1997

preuzmi
pdf