#440 na kioscima

29.1.2015.

Bojan Krištofić  

Post mortem za proroka post doba

Preminuo je jedan od najpoznatijih europskih vizualnih umjetnika druge polovice 20. stoljeća, čije je djelo duboko proželo suvremenu pop-kulturu


Hans Rudolf Giger umro je 12. svibnja, u svojoj 74. godini, zbog ozljeda koje je zadobio padom koji se pokazao fatalnim. Ovaj je slikar, kipar, grafičar, dizajner, scenograf i filmski redatelj s vremenom postao jedan od rijetkih suvremenih umjetnika koji stvaraju u polju vizualnog, a da su istodobno među najboljima i najpopularnijima u onome što rade. Mada je cijeli život kontinuirano crtao i slikao, još otkad je upisao (i završio) Školu za primijenjene umjetnosti u Zürichu, gdje je studirao industrijski dizajn i arhitekturu, u percepciji najšire javnosti Gigerov će opus ponajprije ostati upamćen po njegovom iznimnom doprinosu filmskoj i, posredno, popularnoj kulturi.

Naravno, prvenstveno je riječ o njegovom radu na specijalnim efektima za prvo izdanje znanstveno-fantastičnog serijala Alien iz 1979. godine, u režiji Ridleya Scotta, za što je iste godine primio Oscara zajedno s Carlom Rambaldijem (1925. - 2012.), prekaljenim talijanskim stručnjakom koji je pomoću mehaničkih alata oživio Gigerov dizajn bestijalnog vanzemaljca. Prema skromnom mišljenju ovog člankopisca, riječ je o najznačajnijem filmskom SF serijalu uopće, briljantnoj sagi koju je osmislio i ostvario čitav niz izvrsnih umjetnika (gore spomenuti, kao i James Cameron, David Fincher i ostali filmaši samo su među najpoznatijima), uznemirujućem amalgamu klasičnog literarnog SF-a, modernističkog horora i najmračnijih distopijskih vizija, ali i herojskog feminizma, utjelovljenog u liku protagonistice Ellen Ripley (Sigourney Weaver), istodobno bolno ranjive i beskompromisno neustrašive osobe. Legenda kaže kako se H.R. Giger s Danom O’ Bannonom (1946. – 2009.), kultnim scenaristom Aliena i Carpenterovog debitantskog filma Dark Star (kao i mnogih drugih), povezao tijekom mitske pretprodukcije nerealiziranog, megalomanskog projekta Dune Alejandra Jodorowskog. Tada je O’Bannon za Gigerove radove rekao sljedeće: “Njegove su slike na mene ostavile trajan utisak. Nikada prije nisam vidio nešto što je istovremeno bilo tako stravično i tako prelijepo. Tada sam počeo pisati filmski scenarij o jednom Gigerovom čudovištu.” Konkretno, O’Bannona je inspirirala Gigerova grafika Necronom IV, koja je prikazivala neimenovano, androgeno biće zlokobnog izgleda s ogromnom falusoidnom glavom, dok se u naslovu grafike nalazila aluzija na književni svijet H.P. Lovecrafta, rodonačelnika suvremenog horora, i njegovu izmišljenu magijsku knjigu Necronomicon. Općenito, Lovecraft je svojom specifičnom poetikom na Gigera izvršio presudan utjecaj u svjetonazorskom smislu, budući da su njegove ledene i nemilosrdne kozmogonijske vizije postale temelj umjetnikovog vlastitog biomehaničkog svijeta – sustava motiva u kojem se živa bića miješaju sa strojevima u nepredvidivom, prijetećem okolišu, i tome slično. Kada je za film postalo potrebno zaista kreirati monstruma iz dubina svemira, Giger je u dizajn unio još mnogo novotarija i preinaka, poput njegovih unutrašnjih usta koja su gledatelje asocirala i na penis i na zubatu vaginu, učinivši tako seksualni aspekt Aliena još demonskijim, još provokativnijim s obzirom na tadašnju (ali i današnju) društveno normiranu seksualnost. Naravno, sam koncept scenarija u kojem do infiltracije vanzemaljca među ljude de facto dolazi zahvaljujući intergalaktičkom oralnom silovanju, bio je duboko uznemirujuć sam po sebi.

Mada je Alien nesumnjivo kolektivno autorsko djelo, i kao takav trijumf timskog rada, zbog suštinske vizualne prirode filma on je uvelike prožet Gigerovim duhom. U tekućem post-modernom, post-industrijskom, i kojekakvom još post-dobu, čovjek želi vjerovati da drži sve uzde u rukama, da je zauzdao silovitu prirodu koja mu predstavlja prijetnju usprkos svim njegovim smicalicama. Gigerove su sulude slike, oživotvorene, između ostalog, i u Alienu kao egzemplarnom primjeru kolektivnih strahova čovječanstva, jasno pokazale da je sve to samo iluzija. Teška, neumoljiva i nenaplativa. Iako H.R. Giger više nije s nama, slično kao i kod njegovog učitelja Lovecrafta, umjetnikova su se ostvarenja nezadrživo upisala u naše sjećanje. I to s namjerom da tamo ostanu zauvijek, izniknuvši katkad kao upozorenje, a ponekad kao noćne more.

preuzmi
pdf